MIEJSCE SPOTKAŃ MIĘDZYNARODOWEJ BRANŻY FILMOWEJ. 20 LAT KFF INDUSTRY
W tym roku KFF Industry, wydarzenie branżowe dla obecnych na Krakowskim Festiwalu Filmowym profesjonalistów, odbędzie się po raz dwudziesty. To największy tego typu międzynarodowy event dla twórców dokumentu, krótkich metraży i animacji w Polsce. Znamy pierwsze zapowiedzi tegorocznego programu
KFF Industry odbywa się co roku w ostatnim tygodniu maja. To wyjątkowe wydarzenie, podczas którego przez kilka dni spotykają się przedstawiciele branży dokumentalnej krótkometrażowej i animowanej z całego świata, aby szukać nowych kontaktów, źródeł finansowania, projektów do współpracy czy po prostu wymienić się doświadczeniami. Początkujący filmowcy czy producenci mają szansę na konsultacje i rozwój swoich projektów filmowych pod okiem światowej klasy ekspertów z całego świata. Bardziej doświadczeni – znajdą koproducentów, partnerów finansowych czy sami będą służyć dobrymi radami dla młodszych kolegów z branży.
“Zaczynaliśmy skromnie, od małego marketu w 2006 roku – mówi Katarzyna Wilk, dyrektorka KFF Industry. – Wtedy obecni na festiwalu goście mogli zobaczyć na kilku stanowiskach video filmy zgłoszone na targi i spotkać się z ich twórcami. Bardzo nam zależało na tym, żeby w Krakowie stworzyć nowoczesne i ważne wydarzenie, żeby polska branża filmowa mogła się spotykać z zagranicznymi decydentami”. “Kiedy w 2006 roku tworzyłyśmy Krakowskie Targi Filmowe, byłam pewna, że to wydarzenie ma ogromny potencjał i jest że jest ono bardzo potrzebne polskiej branży filmowej – dodaje Barbara Orlicz-Szczypuła, inicjatorka KFF Industry i prezeska Krakowskiej Fundacji Filmowej. – Wsparcie środowiska i promocja rodzimego kina były naszym celem”. “Zależało nam na zdobyciu dobrych praktyk -dodaje Katarzyna Wilk podpatrywałyśmy z Basią Orlicz, jak to robili przodujący w branży koledzy z kanadyjskiego Hot Docs Forum czy IDFA Industry w Amsterdamie. Bardzo szybko udało nam się stworzyć prężnie działającą platformę do spotkań, prezentacji czy wymiany myśli.”
Ideą, która zawsze przyświecała KFF Industry, była promocja polskiej branży filmowej. Dlatego pierwsze pitchingi, które zorganizowaliśmy w kolejnych latach – Animated in Poland i Docs to Go – były prezentacją wyłącznie polskich projektów animowanych i dokumentalnych. “Nie było do tej pory w Polsce pitchingu projektów animowanych, ani zbyt wielu innych wydarzeń branżowych poświęconych animacji, a powstawało coraz więcej interesujących autorskich filmów animowanych. Chcieliśmy dać im możliwość zaistnienia przed międzynarodową branżą filmową i otworzyć im szerzej okno na świat. Animated in Poland zaczynało jako niewielka prezentacja projektów, a rozrosło się do dwudniowego wydarzenia” – zaznacza Marta Świętek, kuratorka sekcji animowanej na KFF Industry. “Z dokumentami było podobnie. Dlatego – z inicjatywy i przy współpracy z PISF – rozpoczęliśmy prezentację polskich projektów dokumentalnych na końcowym etapie produkcji, żeby ułatwić im start w festiwalowe życie” – dodaje Katarzyna Wilk.
Ponad dziesięć lat temu do grona partnerów i współorganizatorów dołączyły Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego i Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji. W ten sposób KFF Industry wzbogaciło się o kilka kluczowych elementów programu: Talent Market służący nawiązaniu współpracy między renomowanymi studiami produkcyjnymi a początkującymi w branży twórcami, warsztaty Doc Lab Poland kończące się dwoma pitchingami (do Docs to Go dołączył Docs to Start – prezentacja projektów na wczesnym etapie produkcji) oraz CEDOC – międzynarodowy market koprodukcyjny, na którym co roku ponad 30 projektów z całego świata szuka partnerów i dodatkowego finansowania. “Wspólnie – Fundacja Filmowa Władysława Ślesickiego i KFF Industry – jesteśmy w stanie zaoferować polskim dokumentalistom dostęp do najważniejszych ekspertów i profesjonalistów z całego świata i wesprzeć projekty w międzynarodowej karierze – zauważa Adam Ślesicki, dyrektor Doc Lab Poland. – Z roku na rok rośnie też zainteresowanie zagranicznych producentów naszym marketem. Kiedy zaczynaliśmy współpracę przed 11 laty, chyba nawet nie sądziłem, że dojdziemy do takich wspaniałych rezultatów: ok. 240 projektów rozwiniętych na Doc Lab Poland, z czego powstało już ponad 130 filmów oraz ponad 300 projektów zaprezentowanych na CEDOC. Mam wrażenie, że naprawdę wywieramy duży wpływ na polski dokument i dalej będziemy się starać.”
Od samego początku ważnym partnerem KFF Industry jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, które wspierało rozwój Krakow Film Market, a krakowskie wydarzenie co roku gości tradycyjne Forum – spotkania i dyskusje dotyczące bieżących spraw związanych ze środowiskiem animatorów i dokumentalistów.
Dziś KFF Industry to sześć dni wypełnionych warsztatami, prezentacjami, konferencjami, pitchingami projektów, spotkaniami koprodukcyjnymi czy blisko tysiącem zorganizowanych spotkań indywidualnych twórców i ekspertów. “Cieszy nas bardzo rosnąca z roku na rok popularność naszej imprezy. Co roku mamy ponad tysiąc akredytowanych gości branżowych, z czego blisko 400 to uczestnicy z zagranicy – mówi Katarzyna Wilk – Gościmy także dużo, bo niemalże 100, decydentów i ekspertów – selekcjonerów najważniejszych festiwali filmowych, agentów sprzedaży, dystrybutorów i platformy online, przedstawicieli stacji telewizyjnych, funduszy filmowych czy uznanych producentów”. Od lat stałymi gośćmi KFF Industry są przedstawiciele tak ważnych festiwali filmowych jak Berlinale, Sundance, Cannes, Locarno, Venice IDFA, Hot Docs, Dok Leipzig, Visions du Reel, CPH:DOX, Clermont-Ferrand, Tampere, Kaboom Animations FF, Anima Brussels, Anifilm, POFF Shorts, Uppsala ISFF, Go Short, Valladolid, Animafest Zagreb czy Filmfest Dresden i wiele innych, którzy w Krakowie szukają projektów i filmów do pokazania na swoich imprezach.
“Cieszę się bardzo, że dzięki wielu pomysłom wdrożonym przez ostatnie 20 lat i pracy całego zespołu, KFF Industry rośnie w siłę i jest wzorem do naśladowania przez inne festiwale. Wciąż się rozwijamy śledząc światowe trendy, potrzeby filmowców i oczekiwania widzów, do których finalnie trafią filmy konsultowane i rozwijane podczas KFF Industry” – dodaje Barbara Orlicz-Szczypuła.
Co w tym roku?
Tegoroczny program zapowiada się jak zwykle bardzo ciekawie. Animatorzy i dokumentaliści mogą spodziewać się stałych punktów programu, ale również nowych interesujących paneli dyskusyjnych i prezentacji. Z myślą o twórcach animacji odbędzie się pitching Animated in Poland, gdzie międzynarodowi goście będą mogli zapoznać się najnowszą polską produkcją animowaną i – przygotowywany we współpracy z SPPA – Talent Market, łączący ścieżki zawodowe studiów produkcyjnych ze studentami i adeptami kierunków artystycznych. Lekcję mistrzowską poprowadzi tegoroczny laureat nagrody Smok Smoków, wybitny francuski animator – Jean-François Laguionie.
Twórcy polskich dokumentów zaprezentują swoje najnowsze projekty podczas dwóch pitchingów – Docs to Start i Docs to Go, kończących warsztaty współorganizowane przez Fundację Filmową Władysława Ślesickiego, Doc Lab Poland. Międzynarodowi producenci będą mieli szansę skonsultować swoje projekty ze światowej klasy ekspertami i nawiązać nowe współprace podczas kolejnej edycji CEDOC Market. Po raz trzeci odbędą się spotkania koprodukcyjne V4 – państw grupy wyszehradzkiej oraz spotkanie poświęcone realizacji projektów VR i XR. Z obecnymi na festiwalu przedstawicielami festiwali filmowych i agentami sprzedaży porozmawiać będzie można podczas networkingowych spotkań KFF Industry Meetings, a o swojej pracy, sposobach na szukanie filmów i czym kierują się przy ich wyborze oraz jakie trendy panują obecnie na międzynarodowym rynku opowiedzą podczas panelu współorganizowanego przez Creative Europe Desk Polska. W tym roku przewidujemy także panele dyskusyjne dotyczące zielonych praktyk w mediach (przy współpracy z GEM) oraz dotyczące wsparcia instytucyjnego w produkcji i dystrybucji filmów dokumentalnych (m.in. z udziałem PISF, MKiDN, TVP i KIPA). Nie zabraknie też tradycyjnych spotkań dokumentalistów i animatorów przygotowywanych we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich. Nowością w tym roku będą case studies – spotkania z twórcami i producentami polskich filmów prezentowanych w konkursach Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
KFF Industry odbędzie się w dniach 26 – 31 maja 2025.
KFF Industry 2025:
Partnerzy: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, SPPA – Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, TVP, KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, ASP w Krakowie, Krakowski Park Technologiczny – Multilab, Fixafilm, Sound Mind, Crew United, Scottish Documentary Institute, UK British Council, DAE – Documentary Association of Europe, GEM: Green Education in Media, Young Horizons Industry
Partnerzy KFF Video Library są: DOK Leipzig, Institute of Documentary Films, Festival dei Popoli, Thessaloniki Documentary Festival
Projekt zrealizowany ze wsparciem finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Visegrad Fund, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Miasta Krakowa
Wspołorganizator: Creative Europe Desk Polska
Patroni medialni: Business Doc Europe, Modern Times Review, Film&TV Camera, Magazyn Filmowy SFP, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations
Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego